Magamról ★ web: zelenij.hu, trxedzo.hu ★ e-mail: linda@zelenij.hu ★ facebook: facebook.com/edzesrefel

Szükség van a fehérjére, még akkor is, ha a fogyás a cél

Táplálkozásunkban három makro tápanyag van – a zsírok, a szénhidrátok és a fehérjék. A szervezet megfelelő működéséhez mindegyikre szükség van. Nem szabad egyiket sem kiiktatni a táplálkozásunkból, egyszerűen oda kell figyelni a megfelelő arányokra. Ez a bejegyzés a fehérjékről szól.

Manapság az jellemző, hogy túl kevés fehérjét és túl sok szénhidrátot fogyasztanak az emberek, ez pedig az elhízáshoz vezethet. Pedig ennek pont fordítva kellene lennie. A fehérjék a szöveteink 90%-át alkotják (izom, bőr, haj, enzimek stb.) és emellett szinte az összes anyagcsere folyamatban részt vesznek.

Mik is a fehérjék?

A fehérjemolekulák, más néven proteinek építőkövei az aminosavak. 25 féle aminosav található az szervezetben, ebből 20 aminosav fehérjeépítő.

Ezeket két csoportra lehet bontani:

  • esszenciális: az emberek számára létfontosságú aminosavak, amelyeket nem képes vagy csak elégtelen mennyiségben képes a szervezet előállítani. Ezen aminosavak a következők: metionin, treonin, lizin, izoleucin, valin, leucin, fenil-alanin, triptofán, hisztidin. Ezeket étkezéssel kell pótolni.
  • nem esszenciális: a szervezet képes létrehozni önmaga számára.

Az esszenciális és nem esszenciális aminosavak listáját ezen írásomban találod: Aminosavak: Esszenciális és nem esszenciális aminosavak

Legjobb fehérje források: csirkemell, pulykamell, sovány húsok, minőségi vörös húsok, tonhal, sovány túró, cottage cheese, tojásfehérje

Miért fontos ez?

Ha megfelelően étkezünk, akkor a szervezetünk elég mennyiségű aminosavhoz jut hozzá. Tehát a nem esszenciális aminosavakat létre tudja hozni saját maga számára, az esszenciálisakat pedig felhasználja az ételből. Ha viszont nem eszünk elég fehérjét,  akkor hiány állapot lép fel és felborul a szervezet működése. Az esszenciális aminosavakból keletkező hiány pótlására a szervezetnek izombontásra kell vetemednie az életfunkciók fenntartásához.

Mennyi fehérje kell?

A minimális fehérje bevitel 2 gramm/ testsúly kilogramm kell, hogy legyen – ez 60kg-os ember esetén 120 gramm fehérjét jelent naponta. Ennél többet is lehet enni, mert a fehérje nem hizlal. A szervezet nem képes elraktározni, mint a zsírokat vagy a szénhidrátokat. A felesleget a vesék segítségével egyszerűen kiválasztja és kiüríti.

Mivel nem mindenki képes ennyi csirkemellet megenni egy nap, ezért lettek kitalálva a protein turmixok.

Kiknek ajánlott a protein turmix?

Gyakorlatilag mindenkinek. Az hatalmas tévhit, hogy a protein turmixtól túl izmos lesz valaki. Ez sajnos nem így működik. Ha így lenne, akkor mindenki aki sok fehérjét fogyaszt Mr. Olympia lenne.

Akár fogyni szeretnél, akár alakot formálni vagy izmosodni, szükséged van proteinre. A fogyást azért segíti elő, mert egy finom turmixszal kiválthatod akár a vacsorát is, mert jó időre eltelít. Illetve az édességek utáni vágyat is csökkenti.

A proteinek működése és pontos alkalmazásuk függ a fehérje fajától is, amiről hamarosan olvashattok.