Magamról ★ web: zelenij.hu, trxedzo.hu ★ e-mail: linda@zelenij.hu ★ facebook: facebook.com/edzesrefel

Maradj motivált egész évben!

Nagy örömömre szolgál, hogy a Frappa.hu magazin külsős életmód újságírója lettem immár hivatalosan is. Íme az első cikkem, ami megjelent náluk.

Január elején az emberek többsége új életet kezd, mely szinte mindig a fogyókúrához kapcsolódik. Viszont februárra legtöbbször elfogy a lendület. A statisztikák szerint az így fogyókúrázók közül mindössze minden ötödiknek sikerül elérnie a vágyott súlyt. 35 százalék pedig nem hogy elérni, de megtartani sem tudja a kisebb testsúlyát. Sőt, akár 2 kilóval többet is visszahízik, mint amennyi a fogyókúra nulladik napján volt. Ez pedig senkinek sem jó. Válts módszert és maradj motivált egész évben néhány apró trükk segítségével!

Először is felejtsd el a fogyókúrákat! Ahogy a nevük is mutatja, ezek mind csak kúrák, vagyis csak időszakos megoldást jelentenek a problémáidra. A megoldás kulcsa nem az éhezésben vagy egyes tápanyagok kizárásában rejlik (pl. szénhidrát). A lényeg a minőség és a mennyiség. Egyél naponta minimum 5-ször keveset. Ne hagyj ki egyetlen étkezést sem – se a reggelit, se a vacsorát.
Egyszerűen csak arra figyelj, mikor mit eszel. Elsődleges fehérjeforrásod a csirkemell, pulykamell, tojásfehérje legyen. Szénhidrátból pedig a rizs, a pufirizs és a zab. Iktasd ki a cukrot és a fehérlisztet az életedből. Csökkentsd a gyümölcsfogyasztásodat is. Nagy tévhit, hogy a gyümölcs diétás étel. Nem az. Igaz egészséges, de a gyümölcscukor is cukor.
Ellenben nyugodtan fűszerezheted az ételeidet. Nagyon fontos, hogy amit eszel, az finom legyen. Egyszóval a hosszú távú eredményekhez életmód- és szemléletváltás kell.
Keress olyan sportot, amiben örömödet leled. Az edzés sose legyen kényszer, mert akkor előbb-utóbb biztosan feladod. Élvezd a mozgást és a változás felé vezető utat. Hagyd, hogy szépen lassan a mindennapjaid részévé váljon. Hidd el, egy idő után el sem fogod tudni képzelni sport nélkül az életedet.
Ha nem megy egyedül, akkor keress edzőpartnert vagy egy edzőt, aki segít átlendülni a kezdeti nehézségeken. Illetve lustaság ellen is jó gyógyszer. Hiszen így mindig lesz, aki vár és számít rád az edzőteremben, és egész biztosan lemész edzeni, még ha épp nincs is kedved hozzá. Jó edzőpartnert azonban nem könnyű találni – céljaitok, erőnlétetek legyen azonos. Ám figyelj arra, hogy ne traccsparti legyen belőle. Ha úgy érzed, egy edzőpartner a sport rovására menne, inkább keress fel egy személyi edzőt.
Vezess étkezési és edzés naplót! Ez a füzet mindig legyen nálad, és amit megeszel, azt egyből írd fel, nap végén pedig elemezd, hogy betartottad-e az egészséges életmód szabályait. Illetve hosszú távon is nagy segítséget jelent az elért eredmény kielemzésében is. Világosan látni fogod, mi az, amit esetleg rosszul csináltál és mi az, ami a várt eredményt hozta.
Ne állj naponta a mérlegre, mert a súlyod akár 1-2 kg-t is ingadozhat egyik napról a másikra. Ez pedig nem mérvadó. Bőven elég hetente egyszer mérni magad, mindig ugyanabban az időpontban. Sőt, leginkább a tükörre kellene hagyatkozni.
Tűzz ki magad elé rövid és hosszú távú célokat, hogy mindig legyen miért küzdeni. A célok mindig legyenek reálisak. Rövidtávúból pedig akár többet is kitűzhetsz egyszerre. Például a hosszú távú cél lehet az, hogy nyáron nem fogod törölközővel takargatni a tested a strandon. A rövid távú pedig: 5 hét alatt ledobsz 5 kg-t, vagy a következő hónapban minimum heti 3-szor sportolsz valamit.
Tarts mértéket! Az jó, ha lelkes vagy, de ne kezdj el egyből heti hétszer edzeni, mert rossz vége lesz. A kampányszerű fogyókúrák és edzések pont emiatt buknak meg, mert túledzettség (fáradtság, kedvtelenség) következtében az eredmények is elmaradnak. Sikerélmény nélkül pedig a motiváció is alábbhagy. A versenyzők sem edzenek többet heti 4-5 alkalomnál. Kezdőknek heti 2-3 alkalom javasolt.
+1 Ha egész hónapban becsületesen tartottad az étkezéseidet, egy alkalommal megengedhetsz magadnak valamilyen finomságot. Egy csaló étkezéstől nem fogsz zsírban hízni. Ha másnap esetleg többet is mutatna a mérleg, az legfeljebb csak víz. De figyelem, ez csak egy étkezés. Utána vissza kell térni a diétás étrendre.
Az eredeti cikk itt olvasható.