Magamról ★ web: zelenij.hu, trxedzo.hu ★ e-mail: linda@zelenij.hu ★ facebook: facebook.com/edzesrefel

Két megoldás az egészségesebb sütéshez, főzéshez

A zsírokról és zsírpárnákról szóló bejegyzésből kiderült, hogy az egészséges, telített zsírokat tartalmazó olajok nem alkalmasak magas hőfokon való sütésre, mert tönkre mennek és transzzsírrá alakulnak. De akkor mivel is érdemes elkészíteni az ételeinket, hogy egészségesek és mégis finomak legyenek? Íme két általam is tesztelt alternatíva: az olajspray és a kókuszzsír. Mindkettő jó megoldás, de én inkább a kókuszzsírt ajánlom.

Kezdjük először az olajspray-jel.

Ez egy amerikai fejlesztés, ami teljesen kalória- és koleszterinmentes, alapvetően profi szakácsoknak fejlesztették, majd átkerült a hétköznapi emberek konyhájába is.

Amit én használtam az egy vaj aromás olaj, ami húsok, tojás vagy akár palacsinta sütésére is kiválóan alkalmas. Az étel egyáltalán nem ragad le, még a legrosszabb serpenyőben sem. És ami nem mellékes, hogy a lakásban nem lesz tőle átható olajszag sem – tapasztalat.

Összetétele: szójaolaj, szójalecitin, mesterséges vajaroma, bétakarotin, alkoholmentes hajtógáz

Aki óckodik a szója bármilyen formájában való alkalmazásától, annak a kókuszzsír lesz a megoldás.

A kókuszzsír szerintem rövid időn belül az egyik legnépszerűbb diétás kiegészítővé válhat. Miért is? Mert segíti az eredményes diétát, bármelyről is legyen szó. Például a paleolit diéta is ezt javasolja, ami a természetesség híve. Olyan betegségek mellett is jól alkalmazható, mint a cukorbetegség, a különböző gyomorbetegségek vagy a pajzsmirigyproblémák. Sőt, a candida gombát is elpusztítja.

A kókuszzsír szobahőmérsékleten szilárd halmazállapotú és többnyire nincsen semmilyen extra illata (a szűz kókuszzsírnak van kókuszos illata, a szűrtnek nincs). Közepes láncú triglicerdekből áll – általában ebből gyártják az MCT olajat is. Az MCT olaj nem alkalmas sütésre, főzésre és erősen hashajtó hatású, ellenben a kókuszzsírral. A kókuszzsírt nemcsak sütéshez és pároláshoz lehet használni, hanem vaj helyett is. Illetve különféle fűszerekkel akár szendvicskrém is készíthető bele, vagy süteményekhez is kiváló.

Viszont egyéb tulajdonságai hasonlóak az MCT olajhoz. Fokozza a zsíranyagcserét és extra energiát ad. A szervezet nem raktározza el zsírpárnaként, hanem azonnal fel tudja használni energiaként, mert az emésztéséhez nem kellenek enzimek. Emellett laurin savat is tartalmaz, ami erősen antibakteriális hatású.

+1 szuper tulajdonság: a kókuszzsír külsőleg bőr ápolására is alkalmas.