Magamról ★ web: zelenij.hu, trxedzo.hu ★ e-mail: linda@zelenij.hu ★ facebook: facebook.com/edzesrefel

Amit eddig nem mertél feltenni – gyakori bringás kérdések

Amikor kezdőként vagy újrakezdőként belecsöppensz egy sportba rengeteg kérdésed lesz hirtelen és ez teljesen normális: Hány kalóriát égetek el bringázással? Félek a forgalomban tekerni mit tegyek? Miért tör a nyereg? Lányoknak női vázas bringa kell? Hol találok ingyenes edzéstervet? Kivel mehetnék tekerni? Te is ezeken filózol de nem mered megkérdezni? Most itt vannak a válaszok! 

_dsc0001.jpg

Hány kalóriát égetek el egy óra bringázással? Lehet kerékpározással fogyni?

Rengeteg dologtól függ. Kezdve azzal, hogy nő vagy e vagy férfi, mekkora a testsúlyod, hány éves vagy, mennyire vagy edzett stb. És persze az sem mindegy milyen bringázásról beszélünk: teremben indoor cycling edzésen veszel részt, barátokkal ellötyögsz a Duna parton, elmész edzeni Dobogókőre vagy terepen csapatsz a János hegyről lefelé? Alapállóképességi edzést végzel? Intervall résztávokat csinálsz?
Senki nem fog tudni neked pontos választ adni, csak te magadnak egy pulzusmérő óra segítségével. De az biztos, hogyha sportszerűen űzöd a kerékpárt remekül tud alakot formálni. A fogyáshoz egyszerűen csak az kell, hogy napi szinten kevesebb kalóriát egyél, mint amennyit elégetsz. 

Lehet izmot építeni kerékpározzással? Nem lesz túl izmos a lábam?

Nem és nem! A bringázás alapvetően egy állóképességi sportág, vagyis szervezet fáradással szembeni ellenálló képességének növelésére alkalmas. Elsősorban a vörös izomrostokat edzi meg. Ezek azok az izmok, amik lassan fáradnak, vagyis hosszútávú terhelésre vannak kitalálva. Testépítéshez a fehér vagyis a gyorsan fáradó izomrostokat kell erősíteni.
Egyébként a vázizmok vörös és fehér izomrostokat is tartalmaznak amiknek az arány veleszületett tulajdonság és nem lehet rajta változtatni. Ezért van, hogy van akinek a testépítés, van akinek a kerékpározás fekszik.

f9486cbf-9fe9-4f5b-9e7d-3c0de605cc11_1.JPG

Jó e narancsbőr ellen a bringázás? Vékonyabb lesz e a lába a kerékpározástól?

A narancsbőr helyes táplálkozással kombinált sporttal csökkenthető, mert az alapvetően lokális zsír felhalmozódás. Csak a kerékpározás nem elég. Főleg, hogy nincsen helyi zsírégetés. Éppen ezért az sem jelenthető ki, hogy vékonyabb lesz tőle a lábad. Vagy fogysz mindenhonnan vagy sehonnan.

Hogyan kezdjek el kerékpározni?

Ez egy elég összetett kérdés. Először is attól függ mi a cél és hol szeretnél? Csak gurulgatnál a városban? Akkor csak pattanj nyeregbe, bukósisak a fejedre és mehetsz.
Terepen szeretnél bringázni, kirándulni? Ugratni szeretnél? Versenyezni szeretnél? Ilyen esetekben érdemes keresni egy mountainbike csapatot vagy egy szakedzőt és vele egyeztetni a személyre szabott teendőkről. Ha szükséges állok rendelkezésedre itt.
Egy biztos, bármi is a cél a fokozatosság nagyon fontos. Nem szabad ész nélkül neki indulni két keréken a nagyvilágnak.

Hol találok kerékpáros edzéstervet?

Az interneten biztos vannak ingyenes, példa edzéstervek de ezeket nem érdemes használni. Még a minta testépítő edzéstervek sem túl hatékonyak, pedig a cél alapvetően egyszerű- izmosabb akarsz lenni, az izom méretének növeléséhez pedig egyszerű a képlet – súlyzós edzés kell és megfelelő táplálkozás. Ám a kerékpározás ennél jóval komplexebb. Egyáltalán milyen terepen szeretnél menni? Erdő vagy országút? Erdőben csak lefelékre szeretnél rágyúrni vagy felfelé is tekernél? Milyen táv a cél? Versenyezni szeretnél? Hol tart most az állóképességed? Az év melyik szakaszában járunk – alapozás kondis kereszt edzésekkel vagy csak kinti tekerés? Mennyi időd van edzeni?
Egyszó mint száz, ha tényleg szeretnél fejlődni akárcsak azért, hogy jobban élvezd a kirándulásokat vagy csak rekrációs célallal, akkoris érdemes legalább az elején konzultálni egy edzővel.

Lányoknak női vázas kerékpár kell e?

Nem. A régi időkben csak a szoknya viselése miatt alakult ki ez a váz típus, hogy könnyen fel lehessen rá szállni.

Milyen zenét ajánlasz bringázáshoz?

Semmilyent! Ha kint tekersz az úton vagy bringaúton a forgalomra és a körülötted lévőkre figyelj. Ha nem hallod mi történik az balesetveszélyes. Ugyan így van ez az erdőben is, ha például nem hallod, hogy jön mögötted valaki abból nagy perecelés lehet ha hirtelen irányt váltasz mikor elhaladna melletted, vagy váratlanul fékezel. Nem beszélve a kirándulókról, gyerekekről és állatokról.

Ha zenét akarsz hallgatni akkor irány a görgő vagy egy indoor cycling óra.

Baj, hogy félek forgalomban bringázni?

Az elején ez teljesen normális. De ahogy egyre jobban belejössz és egyre magabiztosabban tudod kezelni a kerékpárt úgy ez a félelem is enyhülni fog. Ha kell járj el kerékpáros technikai edzésre egy oktatóhoz. Illetve mindenképp tanuld meg és tarts is be a bringásokat is érintő kresz szabályokat – jobbra tarts, táblák jelentése, jobbkéz szabály stb.
 

Feltörte a nyereg az alfelem mit tegyek?

Sajnos előfordul. Ha már megtörtént a baj akkor a legjobb amit tehetsz, hogy bekened valami jó kis hámosítóval például Bepanthennel vagy Sudocremmel.
Egyébként érdemes átgondolni, hogy megfelelő e a ruházatod kerékpározáshoz. Jó szolgálatot tehet a kellemetlen kidörzsölések ellen egy speciális bringás nadrág, amiben szivacsos betét van. Ha ülepes nadrágod van akkor pedig azt kell megnézni jó e méret rád, férfi vagy női nadrágot vettél-e ugyanis a szivacs mérete másabb. Illetve ha már elhasználódott a nadrág, akkor szintén elkezdhet törni.

Baj, hogy félek forgalomban bringázni?

Az elején ez teljesen normális. De ahogy egyre jobban belejössz és egyre magabiztosabban tudod kezelni a kerékpárt úgy ez a félelem is enyhülni fog. Ha kell járj el kerékpáros technikai edzésre egy oktatóhoz. Illetve mindenképp tanuld meg és tarts is be a bringásokat is érintő kresz szabályokat – jobbra tarts, táblák jelentése, jobbkéz szabály stb.
 
Feltörte a nyereg az alfelem mit tegyek?

Sajnos előfordul. Ha már megtörtént a baj akkor a legjobb amit tehetsz, hogy bekened valami jó kis hámosítóval például Bepanthennel vagy Sudocremmel.
Utána érdemes átgondolni, hogy megfelelő e a ruházatod kerékpározáshoz. Jó szolgálatot tehet a kellemetlen kidörzsölések ellen egy speciális bringás nadrág, amiben szivacsos betét van. Ha ülepes nadrágod van akkor pedig azt kell megnézni jó e méret rád, férfi vagy női nadrágot vettél-e ugyanis a szivacs mérete másabb. Illetve ha már elhasználódott a nadrág, akkor szintén elkezdhet törni.

Nekem nem kényelmes a szivacsos nadrág, mit tegyek?

Először is biztos, hogy megfelelően használod? Ugyanis ezek alá a nadrágok alá nem szabad semmilyen fehérneműt venni. Elsőre lehet bizarrul hangzik és furcsa érzés is így hordani, de ezek a nadrágok direkt így vannak tervezve. Ráadásul a kerékpározás amúgyis egy olyan sport, ahol sokat izzadsz így mindenképp minden használat után mosni kell.

img_6633.JPG

Hol találok társaságot kerékpározáshoz?

Erre több lehetőséged is van. Beléphetsz egy környékeden lévő egyesületbe, körbe nézhetsz a közösségi média felületein bringás csoportokban, illetve vannak szervezett túrák is edzések is.

Milyen órát használjak? Milyen applikációt javasolsz?

Én a Garmin órákra esküszöm akár a legegyszerűbb mérőszeközről, akár a legújbb technológiáról beszélünk. Több márkájú órám is volt, de ez az egyetlen ami már 5 éve meg van és megbízhatóan működik. Abszolút megéri az árát. Nem rég a legújabb, speciálisan montis, ugartós funkciókkal is rendelkező Garmin órát is tesztelhettem, amiről videó is készült.
Applikációkból a Trailforks-ot javaslom, ami remek kis erdei ösvényeket is tartalmazó térkép valamint a Strava-át, ami méri a megtett távolságot, időt, sebességet és különböző szegmensek is vannak. A szegmenseken pedig versenyezhetsz a többi felhasználó idejével is.

Nem akarok télen kint tekerni, jó a szobakerékpár is?

Ha nem akarsz hóban, fagyban, sárban bringázni akkor marad a benti megoldás. Legalábbis ha szeretnéd a következő szezonig megőrizni vagy akár fejleszteni az állóképességedet. A klasszikus szobakerékpár nem a legjobb választás, mert a kialakítása nem hasonlít (nem úgy ülsz rajta pl.)  a kinti biciklihez és a hajtása sem olyan.
A legjobb ha veszel egy görgőt – ami tulajdonképpen egy állvány, amibe a hátsó kereket teszed – és azon tekersz otthon a saját kerékpárodon. Vagy eljárhatsz indoor cycling órákra, ahol csoportos órák keretén belül olyan bringákon ülhetsz amiknek a vázgeometriája az országúti bicóékhoz hasonlatos és szépe egyenletesen lehet tekerni őket finoman adagolva az ellenállást a lendkeréknek köszönhetően – olyanok, mint a fixik.

Van még kérdésed? Írd meg nekem: linda.zelenij@gmail.com