Magamról ★ web: zelenij.hu, trxedzo.hu ★ e-mail: linda@zelenij.hu ★ facebook: facebook.com/edzesrefel

A zsírok és zsírpárnák

A legtöbb ember fejében elég nagy a kavarodás a tápanyagok terén főként, ha a zsírokról beszélünk – telített, telítetlen, transzzsír stb. Így itt az ideje, hogy tiszta vizet öntsünk a pohárba, mert nincs ebben semmi ördöngösség, csak nemes egyszerűséggel túl van bonyolítva.

Induljunk a kályhától

A fehérjék, a szénhidrátok és a zsírok makrotápanyagok, tehát létszükséglet a szervezetbe való bejuttatásuk. A zsírok elsődlegesen energiát biztosítanak számunkra, de emellett az idegek és az agy fő alkotóelemei, valamint a test minden egyes sejtjében is jelen vannak.

A kémiai szerkezetük alapján megkülönböztetünk telített, egyszeresen telítetlen és többszörösen telítetlen zsírokat.  Az egyszeresen és a többszörösen telítetlen zsírsavak egészségesek, a telített zsírok hizlalnak.

A lényeg!

A főzéshez használt zsiradék és a napi zsírbevitel messze nem ugyan az. A zsírbevitel telítetlen zsírsavakból kell, hogy álljon pl. lenmagolaj,  halolaj (Omega3, Omega6), olajos magvak stb. (Fontos! Az olajos halkonzervben az olaj, nem halolaj!).

Figyeljétek mindig a termék címkéket!

A főzéshez használt olaj nem emberi létszükséglet, csupán arra szolgál, hogy az étel ne kozmáljon oda. Tehát felesleges az extraszűz olíva olajat sütésre pazarolni, mert a hosszabb ideig vagy magasabb hőmérsékleten történő sütés transzzsírsavakat állít elő, amik igen károsak. Magyarul tönkre megy az olaj. Nem véletlenül mondják, hogy nem szabad  ugyanazt az olajat többször használni.

Mivel süssünk akkor? A következő megjelenő cikkemből kiderül.