Magamról ★ web: zelenij.hu, trxedzo.hu ★ e-mail: linda@zelenij.hu ★ facebook: facebook.com/edzesrefel

A vízfogyasztás fontossága

Azt mindenki tudja, hogy napi 2-3 litert minimum meg kell inni. Hogy ide illő hasonlattal éljek, még a csapból is ez folyik, de vajon miért olyan fontos a megfelelő folyadék utánpótlás?

Az emberi szervezet közel 2/3-a vízből áll és az élet nélkülözhetetlen feltétele a víz, ugyanis élettani szerepe igen széles skálán mozog. Számtalan biokémiai folyamat kiindulási és végterméke. Biztosítja a vérkeringést, a megfelelő vérnyomást, illetve befolyásolja a vér összetételét. Részt vesz az emésztési és felszívódási folyamatokban, a salakanyagok kiválasztásában. Emellett a testhőmérséklet szabályozásáért és az egészséges sav-bázis egyensúly megtartásáért is felelős.

Tudod-e?
Az újszülöttek testének körülbelül 70%-a víz, mely később az élet előre haladtával folyamatosan csökken – a felnőtt ember szervezete átlagosan 60%, míg az idős emberé csupán 50% vizet tartalmaz.

Annak ellenére, hogy a szervezet víztartalma viszonylag állandó, folyamatos cserélődésben van. Tartsd észben, hogy ha akkor iszol, amikor már szomjas vagy az már késő. Szomjúság érzet kialakulásakor már jelentős folyadékhiánya van a szervezetednek és a felvett folyadék mennyisége többnyire a szükséges szint alatt marad.

Mi történik, ha nem iszol eleget?

A szervezet a vizet először a 40-45%-ban vizet tartalmazó izmokból vonja el a nélkülözhetetlen mennyiséget. Sportolásnál pedig ez többszörösen kellemetlen. Először is, már 1 liter folyadék veszteség akár 10%-kal csökkentheti a teljesítményedet. Másodszor is, a vízhiány az izmok fokozott ingerlékenységével és erős izomgörcsökkel jár.

További kellemetlen tünetei a dehidratációnak:

  • fáradékonyság
  • gyengeség
  • kimerültség
  • koncentrálóképesség csökkenése
  • szédülés
  • fejfájás
  • nyugtalanság
  • zavartság
  • szapora légzés
  • szívdobogásérzés
  • szervezet kiszáradása

Tudod-e
Evés nélkül akár 50 napig is kihúzza az ember, de víz nélkül már 5-6 nap is végzetes lehet.

Miként segít a vízfogyasztás a diétában?

Ha megfelelő mennyiségű vizet iszol, azzal felgyorsítod a zsíranyagcserédet. Ez azért van, mert a veséknek a működésükhöz vízre van szükségük. Ha nem iszol eleget, akkor a májnak kell besegíteni, ami így nem tud a saját feladatára „koncentrálni”, ami viszont pont az elraktározott zsírok lebontása és energiává való átalakítása.

Tudod-e?
Az agyad gyakran nem képes különbséget tenni a szomjúság és az éhség között. Így mielőtt neki esnél a hűtőnek igyál meg egy nagy pohár vizet.

Ha gyakran iszol, illetve öblíted a nyelved, az megtisztítja az ízlelőbimbókat az olyan ízanyagoktól, amik könnyen válthatnak ki szénhidrát-éhséget. Ráadásul ha tele a hasad vízzel nem leszel éhes az étkezések között, így nem merül fel a nassolás lehetősége sem.

Az ivás és a sport

Ügyelj arra, hogy sportoláskor a fizikai megerőltetés gátolja a szomjúságérzetett, így fokozódik a folyadékdeficit kockázata.

  • Sportolás előtt: Töltsd fel az energiaraktárakat, 1-2 órával edzés előtt igyál kb. 250-500 ml folyadékot.
  • Sportolás közben: Tartsd fent a teljesítőképességet, 15-20 percenként érdemes 100-200 ml folyadékot fogyasztani.
  • Sportolás után: Biztosítsd a gyorsabb regenerálódást kb. 250-500 ml folyadékkal.

+1 tuti tipp
Ha neked is gondot okoz a megfelelő mennyiségű folyadék fogyasztása, mert mindig elfelejted vagy nem vagy szomjas, akkor minden étkezés előtt igyál meg egy nagy pohár vizet – kb. 3dl. Ez napi ötszöri étkezés esetén már 1,5 litert jelent. Ráadásul az éhséget is csökkenti, így diétánál ez duplán jó.