Magamról ★ web: zelenij.hu, trxedzo.hu ★ e-mail: linda@zelenij.hu ★ facebook: facebook.com/edzesrefel

5 tipp, hogy ülj vissza a bringára egy esés után

Egy-egy nagyobb bukás után nincs gyomorszorítóbb érzés, mint amikor először visszaülsz a bringára és főleg amikor újból be kéne adni az adott ugratót, sziklakertet vagy legyen az bármi, ahol az esés történt.

_dsc0021-2.jpg


Nekem két emlékezetesebb esésem van a sok közül. Az egyik 2016 júliusában történt egy ugratón, ami után a fizikai és főleg a mentális felépülés nem volt egyszerű. A másik tavaly, aminek a fejben lévő következményeivel némiképp most is küzdök. Az előbbi inkább balszerencse volt, míg az utóbbi a felkészültségem hiányából fakadt. Ezeket a dolgokat fontos felismerni és helyre rakni. Hogy miért is? Olvass tovább és megérted.

Íme az én 5 tippem, hogy lehet mentálisan regenerálódni egy-egy esés után.


1. Teljes fizikai felépülés

Mielőtt visszamész oda, ahol a baleset történt mindenképp gyógyulj meg fizikailag 100 százalékosan. Győződj meg róla, hogy legalább olyan szinten vagy erőnlétben, mint mielőtt történt a baj. Hiszen ha még nem vagy teljesen egészséges, akkor kevésbé felkészülten mész egy olyan szpotra, amit jobb állapotban sem sikerült beadnod. És lehet elsőre ez nem tűnik mentális tényezőnek, pedig az. Ha még fáj itt-ott egyrészt nem tudsz koncentrálni másrészt a tested jelzéseket küld az agyadnak, hogy „hohó ezt nagyon nem kéne, mert baj lett belőle” és megint az lesz.

2. Elemezd ki mi történt

Ha valaki látta mit történt pontosan vagy van az esésről videós anyag, esetleg kép akkor ezek segítségével mindenképp analizáld mi vitte félre a dolgot. Amennyiben nincs más, akkor fejben gondold át mit csináltál és mi vezetett bajhoz.
Egyszerűen balszerencséd volt? Ez is benne van ebben a sportban. 2016-ban én egy olyan ugratón érkeztem arcra, amin előtte ezerszer mentem, de a deszkákban megszorult a kerekem és átestem a kormányon.

e27a0e88-1dc9-44fd-ad53-823a16abf55b.JPG



Esetleg túl gyors voltál? Vagy túl lassú? Rossz nyomot választottál? Tavaly egy letörést próbáltam leugrani, de nem rántottam ki eléggé és nem tudtam megtartani, így mondhatni nem adta ki. Szerencsére fizikailag semmi bajom nem lett, de fejben a letörések ugratásával kicsit bajban voltam mostanáig. Ugyanis tudtam, hogy nem voltam elég felkészült.
Ha tudod miért történt, ami történt, akkor legközelebb már nem fogod elkövetni ugyanazt a hibát és így újból magabiztosan tekerhetsz.

3. Vissza az alapokhoz

A legjobb időszak arra, hogy visszatérj az alapokhoz és azokat gyakorold – pumpa pálya, kanyarodás technika, kisebb ugratók. Ezek segítenek az egyensúly tovább fejlesztésében, a jobb testtartásban különféle akciók során stb. És ez a nem mindegy.

Nyilván ha nem voltál felkészült, akkor ezzel elkezdheted felépíteni magad, hogy következőre magabiztosan sikerüljön.

Ha pedig balszerencse okozta a bukást, akkor is hasznos lehet. Hiszen jobb technikai tudással lehet kisebb esés lett volna, vagy könnyen előfordulhat, hogy sikerült volna megmentened a helyzetet.

Érdemes ilyenkor esetleg elmenni valaki olyannal bringázni, akivel tudsz gyakorolni, aki tud segíteni neked. Fontos, hogy biztonságban érezd magad és komfortzónádon belül gyakorolj. (Ha segítségre van szükséged, velem is van lehetőséged bringázni katt ide)

Ez nem az az időszak, amikor feszegetned kell a határokat. Amikor félsz és befeszülsz csak utas leszel a bringán. Ilyenkor kell begyakorolni és automatizmussá fejleszteni a helyes technikát. Így amikor legközelebb mész olyan helyre akciózni, ami a komfort zónádon kívül van nem bepánikolni fogsz, hanem már rutinból a begyakorolt mozdulatsort fogod alkalmazni. Én tavalyi letörés ugratás óta minden adandó alkalommal gyakorlom, hogyan kell kiemelni és megtartani a bringát, hogy 100-ból 100-szor stabilan menjen. Nézd meg végül én hogyan tanultam meg letörést ugrani!

4. Adj időt magadnak

Egy-egy sérülés után általában mindenki, minél előbb vissza akar ülni a bringára és megmutatni, hogy ki főnök. De egyelőre úgyfest az adott pályarész a főnök, így inkább adj időt magadnak, hogy felkészülj.
Keress hasonló ösvényeket, ugratókat, mint ami kifogott rajtad, ám amiken mégis magabiztosan tudsz menni. És ezket gyakorold. Eddz rajtuk minél többet, hogy elmúljon a félelem, megjöjjön a magabiztosság, és hogy újra élvezd a bringázást gyomorideg nélkül. Lehet ez így több idő, de megéri. A 2016-os balesetem után egy-másfél évig nem igen ugrattam, legfeljebb a járda szegélyről. Lehet ez extrém sok időnek tűnik, de mindenki más és más. Illetve utána is szépen fokozatosan kezdtem olyan méretű dropokon, amiken akár át is lehetne gurulni vagy amik asztalosak – vagyis az elugró és az érkező között nincsen lyuk.

_dsc0030.jpg


5. Készülj fel a sikerre

Ne akarj mindenáron és minél előbb túl lenni rajta. Ha éhes vagy, ha fáradt vagy, netán épp irtó pocsék napod van, akkor bátran halaszd el máskorra az akciót. Úgy menj oda, hogy tudod mit csinálsz, hogy kipihent vagy, koncentrált. Csak akkor menj neki újból ha készen állsz rá és ne gondold túl. És főleg ne hasonlítgasd magad másokhoz, mindenki saját tempójában fejlődik.